HOME | POLSKI | |||||
BIOGRAFIA | ||||||
LITOGRAFIA | LINKI | |||||
O Litografii Przedruk anastatyczny Kolor w grafice - wprowadzenie Kolor w grafice Świat barw Litografia czarno-biała |
||||||
OBIEKTY | ||||||
DYDAKTYKA | ||||||
STUDIO WW | ||||||
KONTAKT | ||||||
PODRĘCZNIK LITOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ 8. Metoda pędzlowa i piórowa Rysunek na kamieniu z użyciem jednej gęstości tuszu jest właściwie identyczny jak praca czarnym tuszem na gładkiej powierzchni papieru. Do tej metody wybieramy kamień średniej twardości. Kamień zbyt miękki nadaje się tylko do działań z zastosowaniem dużych plam, a kamień bardzo twardy niezbyt chętnie ściąga tusz z pióra. Kamień należy starannie wygładzić. Musimy także sprawdzić, czy na powierzchni nie ma śladów przypadkowych zarysowań. Jeśli takowe występują kamień powinno się dalej wygładzać. Rysy na powierzchni biorą się najczęściej z przypadkowego zabrudzenia grubym materiałem ściernym, zadrapań ostrą krawędzią kostki polerskiej lub krawędzi kamienia używanego do polerowania. Szczególnie w metodzie piórowej polecam uczulić powierzchnię kamienia. Można to zrobić przemywając kamień słabym roztworem kwasu octowego lub ałunu. Można także przetrzeć całą powierzchnię wapienia czystym i świeżym olejkiem terpentynowym, terpentyną francuską lub przemyć kamień bardzo słabym roztworem mydła (np. marsylskiego). W każdej z tych metod występujące zatłuszczenie jest powierzchniowe i łatwe do usunięcia podczas wstępnej preparacji. Próba z użyciem różnych narzędzi i materiałów tuszowych na kamieniu wygładzonym. Rysując tuszem litograficznym musimy wziąć pod uwagę, że zawarte w tuszu składniki zatłuszczają kamień nie tylko w głąb, ale i na boki. Konsekwencją właściwości kamienia będzie konieczność zachowania wymaganej odległości między rysunkiem. Zbyt małe światło między plamami lub zagęszczeniem kresek da nam w efekcie jednolitą plamę. Do rysunku piórkiem, o ile nie dysponujemy gotowym tuszem, musimy przygotować tusz odpowiedniej gęstości, który oprócz dobrego spływania z pióra będzie skutecznie zatłuszczał kamień. Na górze wykorzystałem rysowanie pędzlem miękkim i tzw. szczecinakiem. Rysunek środkowy jest obrazem rysunku piórem i stalówką. Działanie tuszem w kałuży wody i terpentyny potwierdzają nieprzydatność gładkiej płaszczyzny kamienia do technik lawowania. Ton występujący między plamami z podczas drukowania będzie się zwiększał, aż do utworzenia płaszczyzny. Odbitka grafiki wykonana piórkiem i cienką stalówką. Powierzchnia kamienia została wygładzona karborundem o grubości ziarna 380. Wypolerowanie powierzchni z pewnością dałoby możliwość uzyskania cieńszej kreski. Nie do końca wypolerowana powierzchnia lepiej zatrzymuje wilgoć, druk jest jaśniejszy, kamień mniej wysycha a wałek nie ślizga się. Rysunek przeprowadzony poprawnie, odstępy między kreskami zachowują wymaganą odległość i nie tworzą plam. Umiejętne spreparowanie słabym kwasem jest wystarczające, aby powierzchnia nie tonowała. Rysunek został wykonany tuszem do rysunku piórkiem firmy Charbonnel. Druk wykonany farbą offsetową firmy Van Son na papierze Hannemühle. Tak wykonany rysunek może być drukowany również na gładkich papierach. Rysunek można wzbogacić np. kamieniorytem. Należy pamiętać, że powierzchnia wygładzona a nie wypolerowana mocniej tępi cienkie piórka. Litografia tuszowa wykonana jedną gęstością tuszu. Kamień, podobnie jak w przykładzie XIV, został wygładzony. Rysunek został wykonany metodą alla prima cienkim pędzlem i stalówką. Rysunek wykonano tuszem do piórka firmy Charbonnel. Tusz o barwie brązowej mocno spływał z pędzla a niedosycenia w rysunku wynikają z małej kontroli tonu. Na odbitce widoczne są jako jaśniejsze linie śladu pędzla. Użycie czarnego tuszu pozwala na większą kontrolę rysunku. Także kamienie miękkie lub średniej twardości, o jasnej barwie, ułatwiają śledzenie przebiegu rysowania. Druk i materiały jak w przykładzie XIV. « poprzedni rozdział następny rozdział » |
do gory powrót |
design & webmastering Daniel Zagórski |