HOME | POLSKI | |||||
BIOGRAFIA | ||||||
LITOGRAFIA | LINKI | |||||
O Litografii Przedruk anastatyczny Kolor w grafice - wprowadzenie Kolor w grafice Świat barw Litografia czarno-biała |
||||||
OBIEKTY | ||||||
DYDAKTYKA | ||||||
STUDIO WW | ||||||
KONTAKT | ||||||
PODRĘCZNIK LITOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ 15. Rysunek negatywowy - szelakowy W procesie podwyższania rysunku zwracamy uwagę, aby oczyścić miejsca poza rysunkiem z resztek kalafonii, używanej do podgrzania z farbą. Zatopienie kalafonii na powierzchni czystej powoduje brudzenie tych miejsc i przyjmowanie farby w miejscach nieusuniętych. Po podgrzaniu kalafonii możemy usunąć ją mechanicznie lub przez mocne spreparowanie (strawienie), co z pewnością jest ryzykowne dla rysunku. Właściwość przyjmowania farby przez żywicę jest wykorzystywana do rysowania szelakiem wprost na kamieniu lub w metodzie odwracania rysunku. Miejsca zatłuszczone lub namalowane szelakiem, po zwilżeniu powierzchni kamienia, w równym stopniu przyjmują farbę drukarską. Szelak nie zatłuszcza kamienia lecz mechanicznie bardzo mocno przylega do powierzchni. Jednocześnie nie ma większego znaczenia, czy kamień był czysty, czy też zakwaszony. Wprowadzony na suchą powierzchnię pozostaje na niej tak długo, dopóki nie usuniemy go mechanicznie lub rozpuszczając go w spirytusie. Właściwości użycia różnych rozpuszczalników dla farby i dla szelaku możemy wykorzystać do wprowadzenia lub usunięcia, jednego przy zachowaniu drugiego, będącego jednocześnie wymiennym nośnikiem dla farby drukarskiej. W praktyce wykorzystuje się tę metodę do sporządzenia matrycy, która jest dokładnym uzupełnieniem rysunku, w efekcie złożenia dającym płaszczyznę. Metodę tę wykorzystuje się przede wszystkim w litografii barwnej. Do wykonania próby gęstości szelaku (do wykorzystania w metodzie negatywowej) użyto rysunku z przykładu XIII. Po wykonaniu nakładu, rysunek został nadany farbą konserwacyjną. Marginesy kamienia zabezpieczone zostały gumą arabską. Kamień z rysunkiem został pokryty cienko warstwą rozpuszczonego w spirytusie szelaku. Lewa część rysunku została zamalowana miękkim, płaskim pędzlem, prawa - tamponem z flaneli. Po kilku minutach, gdy szelak był suchy, również tamponem z flaneli nasączonej w terpentynie usunięto farbę z rysunku wraz z pokrywającym go szelakiem. Miejsca nie zabezpieczone farbą poddano działaniu mocnego preparatu. Bez większych trudności udało się usunąć szelak z marginesów. Na mokro nadano ponownie farbę konserwacyjną. Farba pokryła przede wszystkim miejsca pokryte warstwą szelaku. Nie do końca zakwaszony kamień w miejscach, gdzie poprzednio był rysunek nabrał farbę w postaci tonu, który podczas następnej preparacji został całkowicie usunięty. Obraz matrycy przedstawia prawie dokładnie negatyw rysunku czarnego. Po zmyciu farby konserwacyjnej druk wykonano farbą offsetową. Matryca z rysunkiem wykonanym w technice rysunku tuszem i prószu. Etap wyjściowy do wykonania uzupełnienia tła w metodzie negatywowej z użyciem szelaku. Rysunek wykonany na kamieniu gładzonym. Zgodnie z czynnościami wykonanymi jak w przykładzie XXXVII uzyskano dokładnie rysunek negatywowy pracy XXXVIII a. Do wykonania odwrotki wykorzystano metodę nakładania szelaku miękkim, szerokim pędzlem. Stan rysunku negatywowego bez konieczności wykonywania jakiegokolwiek retuszu. Po wykorzystaniu matryc a i b do realizacji grafiki barwnej oraz druku czernią w przykładach, zaszelakowany kamień, będący negatywem pracy a, z nadaną czarną farbą poddano ponownie wykwaszeniu, uczulając powierzchnię niezamalowaną roztworem ałunu. Po wymyciu i wysuszeniu kamienia matrycę zamalowano gęstym tuszem litograficznym. Po kilku dniach cały kamień, na mokro został wymyty terpentyną z tynkturą. Na tak przygotowany kamień nadano farbę, która pokryła równo miejsca pokryte szelakiem (przykład b) oraz zatłuszczone tuszem. Obraz matrycy był jednakowo czarny. Przy pomocy waty i spirytusu udało się rozpuścić i wymyć szelak z powierzchni kamienia. Resztki nie rozpuszczonego szelaku zostały usunięte podczas kolejnej preparacji. Rysunek pozytywowy, mimo znacznego uszkodzenia, głównie w wyniku obniżenia powierzchni posłużył do opracowania kolejnej matrycy. Możliwość odtworzenia pierwotnego rysunku można wykorzystać do eksperymentów z szelakiem i tuszem. Przykład wykorzystania szelaku do wykonania rysunku negatywowego, gdzie nośnikiem dla farby jest zatłuszczona tuszem powierzchnia kamienia. Na czystym, ałunowanym gładkim kamieniu wykonano rysunek szelakiem, malując gęstym i częściowo rozcieńczając go spirytusem (lewa strona). Po zagumowaniu marginesów cały kamień został pokryty gęstym tuszem litograficznym. Miejscowo, w zaszelakowanej powierzchni wykonano skrobanie igłą. Miejsca te, w dalszych czynnościach nabrały farbę jak w kamieniorycie. Całość została dotłuszczona tynkturą i nadana farbą. Spirytusem udało się bez problemu usunąć wcześniej wykonany rysunek szelakowy. Po spreparowaniu tych miejsc kamień pozostał czysty i nie tonował. Efekt uzyskany przez złożenie druków z matryc XL a i b. Rysunek pozytywowy został wykonany przez malowanie dość rzadkim szelakiem na kamieniu średnio twardym o wygroszkowanej powierzchni. Metoda lawowana szelaku umożliwia wykonanie i osiągnięcie ciekawych efektów plastycznych. W wyniku malowania cienkimi warstwami na wyschniętym podłożu i wygroszkowanej powierzchni, udało się uzyskać efekty podobne do lawowania tuszem. Tło zostało opracowane metodą prószu szelakiem i spirytusem. Po wyschnięciu szelaku, dzięki występowaniu grenu można było delikatnie przetrzeć papierem ściernym cały rysunek, tym samym odkryć wypukłości ziarna. Podkład szelakowy przyjmował farbę, bez tendencji przeczerniania (patrz przykład XXXI). Matrycę XL b wykonano zgodnie z opisem z przykładu XXXIX. Wymywanie warstwy rysunku szelakowego na kamieniach groszkowanych jest trudniejsze niż z gładkiej powierzchni. Resztki szelaku w zagłębieniach groszku trzeba wytrawić kwasem. Użycie silnego preparatu może jednak spowodować przetrawienie i uszkodzenie matrycy. Matryca wykonana przy wykorzystaniu nośnika dla farby jakim jest ślad kalki maszynowej - kopiującej. Kładąc ją na czysty kamień, najlepiej gładki, pod materiały posiadające fakturę można, w wyniku przetłoczenia na prasie, uzyskać odcisk ich faktury. Tłusty ślad kalki, przylega bardzo mocno do powierzchni kamienia. Ponieważ wymywa się w spirytusie, można przeprowadzić na rysunku czynności dotłuszczające z użyciem tynktury i farby przedrukowej. Ślad z kalki wraz z farbą tworzy silne zatłuszczenie jak przy rysunkach tuszowych. Istotą uzyskanych efektów jest obraz faktur w pozytywie ( patrz przykład XXXVI a, b). Możliwość łączenia efektu kopii z rysunkiem wykonanym innymi materiałami może dać interesujące wyniki plastyczne. « poprzedni rozdział następny rozdział » |
do gory powrót |
design & webmastering Daniel Zagórski |