HOME | POLSKI | |||||
BIOGRAFIA | ||||||
LITOGRAFIA | LINKI | |||||
O Litografii Przedruk anastatyczny Kolor w grafice - wprowadzenie Kolor w grafice Świat barw Litografia czarno-biała |
||||||
OBIEKTY | ||||||
DYDAKTYKA | ||||||
STUDIO WW | ||||||
KONTAKT | ||||||
PODRĘCZNIK LITOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ 14. Rysunek negatywowy - tuszowy Bardzo zbliżonym do asfaltu, ossa-sepii jest rysunek negatywowy wykonany na kamieniu pokrytym specjalnym tuszowym preparatem. Przygotowując podkład do mezzotinty na kamieniu musimy doprowadzić do zmian właściwości asfaltu syryjskiego. Asfalt prócz wyschnięcia musi być poddany działaniu światła w celu zgarbowania tj. utwardzenia. Używając preparatu tuszowego, rysunek możemy wykonać bez długiego czekania. Metoda uzyskiwania odpowiedniej jasności tonu polega na usunięciu materiału pokrywającego cienką warstwą wypukłości wygroszkowanej powierzchni. Kamień użyty do rysunku nie powinien być zbyt twardy i ciemny. Miększy i jaśniejszy pozwoli na łatwiejsze działania i kontrolę rysunku. Materiał, którym pokrywamy cienko kamień możemy wykonać sami z farby przedrukowej lub piórowej, tynktury, pokostu graficznego i gęstego tuszu litograficznego w proporcjach 1: 2 : 2 : 1. Całość dokładnie ucieramy, wydłużając olejkiem terpentynowym. Przykład działania na płaszczyźnie pokrytej farbą tuszową. Rysunek został wykonany wkładem noża do cięcia papieru. Skrobanie polega na odpowiednio mocnym usunięciu farby tuszowej z wygroszkowanej powierzchni kamienia. Zabieg skrobania przeprowadza się na suchej, zatalkowanej powierzchni. Rysowanie negatywowe jest bardzo podobne do wykonania mezzotinty na kamieniu. Po zakończeniu rysowania kamień należy spreparować mocniejszym kwasem uważając, aby nie przetrawić nie zadrażnionej powierzchni farby. Kolejne, mocniejszym preparatem trawienie wykonujemy po wzmocnieniu rysunku nadając czarną farbę na podkład farby tuszowej. Technika polecana dla niecierpliwych malarzy - litografów. Najpiękniejsze druki uzyskamy drukując na mocno moczonym papierze, podobnie jak ossa-sepię. Rysunek negatywowy na płaszczyźnie wyszlifowanej kamienia zatłuszczonego tuszem litograficznym. Po nadaniu farbą piórową wykonano działania usuwania farby przez wyskrobywanie i trawienie mocnym preparatem. Ponieważ płaszczyzna kamienia nie jest wypolerowana, zatrzymuje częściowo farbę w zagłębieniach, umożliwiając uzyskanie także tonów jasnych. Skrobanie farby igłą, nożem oraz papierami ściernymi daje sporą gamę efektów rysunku negatywowego. Wprowadzając pędzlem preparat i utrzymując w jednym miejscu doprowadzamy do uszkodzenia warstwy farby i trawienia kamienia. Czynność tę należy wykonać na mokro, nie dopuszczając do powstania głębokich zatrawień, które niszczą powierzchnię kamienia. Metoda łatwa do wykonania i polecana przy opracowaniu podkładów. Stopień uszkodzenia płaszczyzny kamienia podczas wykonywania rysunku negatywowego z przykładu XXXIV. Opracowana w ten sposób powierzchnia uniemożliwia wykonanie tzw. retuszu przez dorysowanie do płaszczyzny. Warto to wziąć to pod uwagę, zanim przeprowadzimy zdecydowany retusz rysunku. Zmniejszenie śladów uszkodzeń powierzchni uzyskamy nadając farbę małym wałkiem i drukując na mokro. Technika rysunku negatywowego polegająca na działaniu w warstwie farby nadanej na powierzchnię zatłuszczonego kamienia. Metoda bardzo podobna do tej, opisanej w przykładzie XXXIV. Różnica polega na tym, że tu działamy nie ręką, lecz przykładając różne materiały posiadające fakturę i zbierające w miejscach przyłożenia część farby. Osłabiona warstwa farby będzie bardziej podatna na przetrawienie silnym preparatem. Zabieg odciskania możemy przeprowadzić na prasie, pod warunkiem, że użyte materiały nie są zbyt wypukłe. Tłoczenie ślizgowe możliwe jest tylko w ograniczonym zakresie wysokości na płaszczyźnie kamienia. Po zdjęciu materiałów fakturowanych trawimy całą powierzchnię kamienia lub jej części. W zależności od stopnia przetrawienia uzyskamy mniej lub bardziej kontrastowy rysunek (przykład XXXVI b.) . « poprzedni rozdział następny rozdział » |
do gory powrót |
design & webmastering Daniel Zagórski |