HOME | POLSKI | |||||
BIOGRAFIA | ||||||
LITOGRAFIA | LINKI | |||||
O Litografii Przedruk anastatyczny Kolor w grafice - wprowadzenie Kolor w grafice Świat barw Litografia czarno-biała |
||||||
OBIEKTY | ||||||
DYDAKTYKA | ||||||
STUDIO WW | ||||||
KONTAKT | ||||||
PODRĘCZNIK LITOGRAFII CZARNO-BIAŁEJ 10. Litografia kredowaa Efekty kredowe w metodzie kredowej nie mają analogii wśród innych technik graficznych. Oczywiście reprodukcje rysunków kredowych na papierze, a powielone w technice offsetu dość mocno zbliżają je do oryginału, jednak bogactwo tonów i aksamitność śladu farby wydrukowanej z kamienia na papier nie mają sobie równych. Rysunek wykonany kredkami jest jedyny w swoim rodzaju i należy niewątpliwie do najbardziej charakterystycznych technik litograficznych. Charakterystyczną cechą tej techniki jest szeroka skala walorów, od lekkich, srebrnoszarych tonów do głębokiej, nasyconej czerni; zawsze złożonych z ciągów maleńkich punktów tworzących różne zagęszczenia. Na skutek działania twardym materiałem po wygroszkowanej powierzchni, zatłuszczeniu ulega tylko najwyżej położona wypukłość ziarna. Do litografii kredkowej możemy użyć kamieni średnio twardych i twardych. Bardzo twarde, choć dające bardzo ostry groszek, zatłuszczają się opornie, wskutek czego mogą w najlżej rysowanych partiach ulec zatłuszczeniu słabo lub wcale. Rysunek kredkowy wykonany na kamieniu drobnogroszkowanym sprawdzający skalę natężeń szarości i czerni w zależności od stopnia twardości kredy. Górna część rysunku wykonana kredami w laseczkach od numerów I do V, według oznaczenia firmy Charbonnel. Plamy wykonane krawędzią odłamanych kredek. W dolnej części trzy próby z użyciem kredki amerykańskiej firmy Korn. Linie wykonane jednym pociągnięciem zaostrzonej kredki, a następnie zastosowanie plamy modelowanej przez prowadzenie w dwóch kierunkach. Zróżnicowanie natężenia linii i waloru uzyskano dzięki kredom o twardości II, IV i copal - według oznaczeń Korn'a. Kamień wykorzystany do próby był średnio twardy, czas zatłuszczania- miesiąc. Rysunek w całości wykonany kredkami w laseczkach firmy Charbonnel. W większości wykonany został kredkami średnimi i miękkimi. Najciemniejsze partie rysunku udało się uzyskać poprzez nawarstwienie miękką kredką, a podczas nadawania farby zaczernione przez zatarcie farby do stopnia płaszczyzny. Kamień średnio wygroszkowany, o twardości średniej. W ciągu dwóch tygodni uległ obfitemu zatłuszczeniu. Rysunek uplastyczniony zdecydowanym retuszem przez wyskrobanie nożem o zaostrzonym ostrzu, dającym możliwość skrobania płaszczyzną oraz ostrym końcem. Drukowany na mokrym papierze przy słabej preparacji pozwolił na uzyskanie rysunku o znacznej mięsistości kredy. Sposób szczególnie polecany w metodzie alla prima dla prac w dużym formacie. Rysunek kredą litograficzną z wykorzystaniem ołówków amerykańskiej firmy Korn. Sposób szczególnie polecany do wykonywania precyzyjnych oraz w małym formacie rysunków. Ołówek w papierowej osłonie zawiera 3 mm sztyft kredki. Kredka nawet nieostrzona daje kreskę cienką i precyzyjną. Pogłębienie waloru uzyskano przez nawarstwienie linii prowadząc w wielu kierunkach od kredek copalowych do miękkiej o numerze II. Rysunek obrysowy został wykonany przy użyciu śladu z kalki maszynowej. Kreska nabiera farbę i staje się częścią rysunku. Partie czerni zostały wprowadzone na końcu tuszem litograficznym. Partia sukienki aniołka wykonana przez stopniowe wysłanianie tonów gumą arabską. W rysunku praktycznie nie zastosowano retuszu. Kamień twardy, o groszku ostrym. Czas zatłuszczania - miesiąc. Efekt przeprowadzenia zdecydowanego retuszu z przykładu XXXIII. W przykładzie XXIV a osłabienie waloru uzyskano przez wyskrobanie nożem, punktowanie igłą oraz trawienie słabym preparatem. Miejsca najmocniej chronione nie uległy osłabieniu. Przykład XXIV b jest stanem dotłuszczenia przez wprowadzenie rysunku metodą prószu tuszem litograficznym. Wraz ze wzmocnieniem waloru płaszczyzny spaleniu uległy najlżejsze tony. Działanie trawiące oprócz gumy arabskiej, preparatem z kwasem azotowym, posiada także ałun, który pełnił tu rolę roztworu odkwaszającego. O właściwościach trawiących ałunu należy pamiętać przy wykonywaniu retuszu z dorysowywaniem. Praca drukowana na mokro farbą piórową. Próby natężeń rysunku kredą litograficzną w zależności od użytej twardości kredy, grubości ziarna użytego do groszkowania i czasu zatłuszczania kamienia rysunku pozostającego pod gumą. Wszystkie przykłady zostały wykonane jedną metodą, z użyciem według kolejności od góry miękka Nr V, IV, III, II, I, Copal na samym dole (oznaczenie twardości francuskie). Przykład XXV a i c został wykonany na kamieniu średnim z wykorzystaniem karborundu o grubości 120 i czasem zatłuszczania 14 dni - a, i 30 dni - c. Przykład XXV b i d na kamieniu średnio twardym, groszkowanym karborundem o wielkości ziarna 180 - 200. Rysunek zmyty i wydrukowany 14 dni - b, 30 dni - d. Dla lepszej widoczności skali natężenia rysunku wprowadzono plamy czerni z zatłuszczeniem tuszem litograficznym. Celowość pozostawienia rysunku kredowego na kamieniu w czasie dłuższym niż 2 tygodnie wydaje się w pełni uzasadniona. « poprzedni rozdział następny rozdział » |
do gory powrót |
design & webmastering Daniel Zagórski |